machofabriken-la%cc%8ador

Machofabriken

Machofabriken är ett metodmaterial för dig som arbetar med unga mellan 13-25 år. Det är ett verktyg i ditt arbete för ökad jämställdhet och för förebyggande arbete mot våld, med fokus på hur sociala normer för maskulinitet kan ifrågasättas och förändras.

Arbetet med Machofabriken ger deltagarna möjlighet att reflektera över hur föreställningar kring kön och sexualitet påverkar deras liv och relationer. De interaktiva övningarna skapar utrymme att pröva nya sätt att förhålla sig och agera, både i relation till andra, sig själv och till samhället i stort. Målet är att unga som arbetat med Machofabriken ska uppleva att de – trots påverkan utifrån – själva kan ta makten över sina liv och att de också kan och vill skapa utrymme för andra att ta makten över sina.

Machofabriken är en verksamhet som ägs och drivs gemensamt av Unizon, ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) och MÄNAmphi Produktion har producerat materialet.

Läs mer på Machofabrikens egen hemsida!

Välkommen på aktivisthelg: #eftermetoo!

Efter #metoo: Hur skapar vi hållbart engagemang i MÄN? Medlems- och aktivisthelg i Stockholm 27-28 januari. I samband med #metoo har MÄNs medlemsantal vuxit snabbare och mer än någonsin tidigare. MÄN bjuder nu in er till en helg där vi…

Läs vidare

Vi söker fem modiga företag till pilotsatsning

Genom rörelsen #metoo har kvinnor och icke-binära i bransch efter bransch vittnat om erfarenheter av sexism och trakasserier på sina arbetsplatser. Många män har hört av sig till organisationen MÄN med frågan; kan jag ha bidragit till det lidande som…

Läs vidare

Gåvokorten

Ge ett gåvokort i julklapp!

I år kan du för första gången köpa och ge bort ett snyggt, roligt och tänkvärt gåvokort från MÄN till jul! En speciell julklapp till den som redan har allt. MÄN har i samarbete med de fantastiska illustratörerna Elin Lucassi…

Läs vidare

Bild från Ryssland_pappaarbete

”Ett steg i rätt riktning”

I dag presenterades slutbetänkandet från Utredningen om en modern föräldraförsäkring, som socialminister Annika Strandhäll uppdrog i februari 2016. På en pressträff på morgonen inledde socialministern med att beskriva föräldraförsäkringen som central i det svenska välfärdsbygget. Men i dagens föräldraförsäkring så är…

Läs vidare

ska%cc%88rmavbild-2016-11-16-kl-15-21-36

Köp MÄN-produkter

Stöd MÄNs arbete för en jämställd värld utan våld! Ett konkret sätt är att sprida vårt budskap genom att köpa produkter i vår webbshop. Vi har allt från sköna hoodies och mössor till t-shirts och tygkassar. Till webshoppen.

Läs vidare

unnamed

Linea Matei sprider budskap med jättestaty

En stor mansstaty med budskap och tankar om maskulinitet. MÄN samarbetar med konstnären Linea Matei som sätter fokus på destruktiva mansroller. Nu ställs hennes staty ut under Våldsprevention 2017. ”Alla förlorar på patriarkatet men om män förlorade mer än de…

Läs vidare

stoppavald_0

Debatt: Så stoppar vi mäns och killars våld

Efter #metoo kan ingen undgå  att se hur utbrett det sexuella våldet är. Vi som arbetar med frågorna varje dag ser en ökad medvetenhet om mäns våld mot kvinnor som ett mycket kostsamt och allvarligt samhällsproblem. Allt fler inser att vi…

Läs vidare

Utskrift

Nu startar En vecka fri från våld!

Under vecka 49 går vi samman under paraplyet ”En vecka fri från våld”. Under veckan kommer det arrangeras nätverksträffar, erfarenhetsutbyten, filmvisningar och lanseringar på olika platser i landet. Veckan avslutas med en stor nationell konferens i Stockholm. Det är dags…

Läs vidare

Inbjudan MVP-nätverksträff 31 januari 2018[1]

MVP-nätverksträff den 31 januari 2018

Nu bjuder MÄN och Unizon in till den årliga nätverksträffen för dig som utbildats i MVP-programmet. MVP-programmet finns nu på närmare 20 skolor i 13 kommuner och stadsdelar. Det är fortfarande ett arbete under utveckling och vi vet att vi…

  • Datum: 2018-01-31
  • Tid: 09:30
  • Plats: Stockholm. Lokal meddelas senare.

Läs vidare

delningsbar_bild_ 2

Be the MVP

Den 25 november, på internationella dagen mot våld mot kvinnor, lanserade MÄN filmkampanjen Be the MVP. MÄN har tillsammans med engagerade unga och den digitala kommunikationsbyrån Pronto skapat två interaktiva kortfilmer om våld och kränkningar. I filmerna får den som tittar testa…

Läs vidare