Utmaningar med att vara man under pandemin

Hur mår du? Vad har varit påfrestande för dig under pandemin? Har du hamnat i situationer och tankemönster som är nya för dig? Vad är din största utmaning just nu? Har du funderingar som du skulle vilja dela med någon, men kanske inte vågar? Känner du att du har möjlighet till stöd?

Vi är många som bär på en växande känsla av maktlöshet, rädsla och otrygghet under pandemin. Oro för hälsa och ekonomi - både vår egna, familjens och närståendes, är något som påverkar oss alla. I tider av kris kan det hända att vår egen frustration och missnöje tas ut på andra. Det är också lätt att hamna i destruktiva tankemönster, och då är det ännu viktigare att ha möjligheten att prata med andra och få hjälp ett se ljuset i tunneln.

På MÄN arbetar vi med att förändra destruktiva normer kring maskulinitet för att mäns våld ska minska, och erbjuder olika slags stöd och konstruktiva sammanhang som kan få män och killar att må bättre.

Tips till män i pandemin

Vi har sammanställt tips på vad du som man kan göra för att må bättre under pandemin.

  1. Acceptera det du inte kan förändra
    Att leva i en global pandemi är en ny upplevelse för oss alla. För att kunna hantera den här situationen behöver vi acceptera det vi inte kan förändra. Som man kan det kännas svårt, om man vanligtvis känner en förväntan från sin omgivning att ha ”kontroll på läget”.  Det är okej att det finns saker du inte kan påverka.

  2. Ge dig själv något att se fram emot varje dag
    Fyll din tid med meningsfulla aktiviteter. Gör saker som får dig att må bra; lyssna på musik, läs en bok, laga god mat, tillbringa tid i naturen, träna.

  3. Ta hand om dina nära och kära
    Vi behöver varandra i situationer som är utmanande och svåra. Var lyhörd och uppmärksam på hur dina nära mår och har det. Att stödja andra som har det svårt kan också vara ett sätt att må bättre själv. 

  4.  Engagera dig i något du bryr dig om
    Vi är många som fått en förändrad vardag det här året. Kanske kan du inte längre delta i aktiviteter som tidigare varit värdefulla för dig? Finns det något du funderat på att engagera dig i som det tidigare inte funnits tid till? Kanske finns det mer tid nu, och en vilja att söka nya gemenskaper.

  5. Skapa rutiner och planera dina dagar
    Försök att skapa en god sömnrutin och planera din dag eller vecka så att du får tid för dina relationer, intressen, arbete, vila och fysisk aktivitet.

  6. Försök känna in dina egna gränser
    Säg till när du känner dig pressad, orolig eller irriterad. Du är själv ansvarig för att sätta dina gränser. Om du känner en oro för att ditt beteende påverkar andra negativt – sök hjälp! Det finns stöd att få. Se nedan för information om var du kan vända dig.

  7. Bearbeta vad som händer inom dig
    Reflektera över vad som sker inom dig och hur du mår. Det kan vara hjälpsamt att prova meditation eller andra former av mindfulness-övningar - våga testa dig fram!

  8. Begränsa din tillgång till nyheter och media
    Att följa nyhetsutvecklingen och ta del av uppdateringar kring coronaviruset fyller naturligtvis en viktig funktion, men försök att fokusera på att leva i nuet och på att göra saker du mår bra av.

  9. Dela med dig och våga be om hjälp
    Dela dina tankar, känslor och behov med din partner, dina vänner och närstående. Många män tycker att det är jobbigt och svårt att visa sig sårbara och be om hjälp. Våga lita på att du inte är ensam och att andra finns där för att stötta dig när det är svårt. Vill du prata med någon anonymt eller få professionellt stöd? Se nedan för information om vart du kan vända dig.

Ansvar

Det är ett viktigt mål för oss på MÄN att få fler män och killar att engagera sig för jämställdhet, bryta destruktiva normer, ta ansvar för sina privilegier och makt, samt att våga säga ifrån när andra män utövar våld. Vi vet att många mäns tystnad och passivitet möjliggör för vissa män att fortsätta utsätta andra för våld – att höja sin röst är att vara en del av förändringen.

Varje man är ansvarig för sina egna handlingar. Samtidigt behöver vi förstå var de destruktiva beteendemönsterna kommer från, om vi ska kunna skapa möjlighet till förändring. Vi på MÄN står stadigt i vår övertygelse att ingen människa är biologiskt förutbestämd att utöva våld. En viktig pusselbit i det förebyggande arbetet är att de som utövar våld ges möjlighet att ta ansvar för sina handlingar och förändra sitt beteende. Vi förespråkar därför stöd och behandling för förövare. Våra utgångspunkter i det arbetet är:

  • Att använda våld är ett val. Våld är ofta rationellt för den som utövar det

  • Vi fördömer handlingen – inte människan

  • När vi pratar om våld så strävar vi efter att använda ett språk som förtydligar aktörskapet, både när det gäller utsatta, åskådare och utövare

  • Partnerkontakt är viktigt för att säkra trygghet för den som utsätts för våldet

Vi på MÄN vet att våld går att förebygga och att det går att förändra våldsamma beteenden.

Det finns hjälp att få

Pappor

Är du pappa och vill prata med någon om utmaningar i föräldrakapet? Vi på MÄN erbjuder kostnadsfria pappagrupper.

Killar 10-20 år

På vår nya stödplattform Killar.se kan du som identifierar dig som kille och är mellan 10-20 år få stöd på olika sätt. Läsa andra unga killars berättelser, får svar på vanliga frågor och chatta med våra volontärer i stödchatten.

Unga män och killar som använt våld

Om du är en kille eller man mellan 15-25 år som har erfarenhet av att ha använda dig av våld kan du även vända dig till vår samtalsmottagning. Här arbetar psykologer och kuratorer med lång erfarenhet som kan hjälpa dig att hitta nya sätt att vara på och få bättre relationer i framtiden.

Ta ställning mot våld

Vill du bli en del av vår rörelse? För varje medlem blir MÄN:s röst starkare i arbetet för en jämställd värld. Du kan även välja att stödja oss genom att ge en gåva, bli månadsgivare eller handla i vår webbshop. Varmt välkommen.

Bli medlem idag

Läs mer om hur du kan engagera dig

Följ oss

På våra sociala medier får du inspiration och tips kring hur du kan engagera dig för en jämställd värld fri från våld, inbjudningar till våra evenemang och mycket mer.

Följ oss på Instagram

Följ oss på Facebook

Följ oss på Twitter

Se alla våra filmer på YouTube

Få nyheter direkt till din mejl