Samspel

Samspel är ett metodmaterial för barn under 15 år i skola och öppen verksamhet. Här får barnen följa med på ett äventyr i framtiden, i en värld inte helt olik vår egen. Vägledda av den allsmäktiga AI:n MAIA får barnen genom bland annat film, brädspel och rollspel lära sig om att förebygga våld och skapa schyssta sammanhang.

Samspel är metodmaterial för skola och fritid där spelandet står i centrum för att förebygga våld och skapa schysstare miljöer för alla. Materialet finns med två inriktningar:

  • Samspel skola riktar sig till årskurs 4-6

  • Samspel fritid riktar sig till öppen verksamhet med målgruppen barn och unga, 10-15 år

I materialen får deltagarna prova på olika sorters spel; kortspel, rollspel och digitala spel kring teman som samtycke, rasism, civilkurage och skadliga killnormer. Projektet genomförs av Sverok och organisationen MÄN med stöd från Allmänna arvsfonden.

Samspel skola

Samspel skola är ett metodmaterial för årskurs 4-6 som använder spel som verktyg med målet att förebygga våld och komplettera likabehandlingsarbetet. Metoden bygger på samma förändringsstrategier som organisationen MÄN:s våldspreventiva program MVP Skola som idag används i ett 40-tal kommuner.

Materialet består av 10 lektionspass och är designat för att vara snabbt och enkelt att komma igång med där förberedelsetiden för ledaren är minimal. I de olika passen får eleverna testa på olika former av spel till exempel kortspel, rollspel och digitala spel kring teman så som våld, samtycke, skadliga killnormer, rasism och psykisk ohälsa.

Här kan du läsa mer om Samspel Skola. Vid frågor skicka ett mail till kontakt@samspel.info

Vägledda av den allsmäktiga AI:n MAIA får barnen genom bland annat film, brädspel och rollspel lära sig om att förebygga våld och skapa schyssta sammanhang.

Samspel fritid

Samspel fritid är ett metodmaterial för vuxna som driver öppen verksamhet för unga i åldern 10-15 år. Materialet använder spel som ett kul sätt att lära unga att hantera och diskutera tunga ämnen och förebygga våld. Samspel fritid bygger på tidigare material för skolor men är anpassat för öppen verksamhet och har ett tydligt fokus på spel. Det inkluderar populära spel som Minecraft, Roblox och Fortnite samt spel som vi utvecklat själva.

Metodmaterialet består av fem pass med en låg tröskel för deltagande som kan genomföras som en serie eller bara som enstaka pass. Materialet ger även information om Sverok och hur unga kan starta en spelförening.

För mer information om metodmaterialet, kontakta samspel@sverok.se.

Nätverk och utbildning

För att stärka vuxna som möter barn under 15 år arrangerar vi nätverksträffar och om aktuella ämnen. Vi bjuder in experter på det aktuella ämnet och tillsammans diskuterar vi och lär oss av varandra. Här behandlar vi ämnen som sexism online, spelmekanik i undervisning och juridik online.

Digitalt spel

Tillsammans med den digitala studion dimh utvecklar vi det digitala äventyrsspelet På gränsen. Här hamnar spelaren i händelsernas centrum och de får utforska olika situationer där samtycke står i fokus, göra svåra val och hantera konsekvenserna av sitt handlande.

Anna Liljeblad
Projektledare, Sverok
anna.liljeblad@sverok.se

Adam Wassrin
Metodutvecklare / projektledare, MÄN
adam.wassrin@mfj.se

Miranda Dahlgren
Metodutvecklare, Sverok
miranda.dahlgren@sverok.se

Björn Adriansson
Kommunikatör, Sverok
bjorn.adriansson@sverok.se

Gabrielle De Bourg
Kommunikatör, Sverok
gabrielle.debourg@sverok.se

Lillie Klefelt
Kommunikatör, Sverok
lillie.klefelt@sverok.se

Projektet genomförs med stöd från Allmänna Arvsfonden.