Digital kommunikatör

MÄN arbetar för jämställdhet och mot mäns våld. Vi utgår från en feministisk syn på världen och arbetar för att utmana och förändra stereotypa föreställningar om manlighet. Vi vill att fler män och killar ska engagera sig för jämställdhet och att fler män och killar tar ett större ansvar för omsorgen. Vi utvecklar och sprider normförändrande och våldsförebyggande metoder till skolor, arbetsplatser och organisationer. På förbundskansliet i Stockholm arbetar idag ett 40-tal personer, med olika internationella och nationella projekt och verksamheter.

Vi söker nu en vass digital kommunikatör med inriktning på copywriting och formgivning för digitala kanaler. 

Om tjänsten:

Under de senaste åren har MÄN vuxit som rörelse. Vi har ökat vår synlighet och fördubblat vårt följarantal på bara några år. Men mäns våld fortsätter att vara ett av våra största samhällsproblem, och en av våra viktigaste utmaningar är att fortsätta nå ut både brett med slagkraftiga kampanjer för att sätta fler män i rörelse för en jämställd värld utan våld. Vi behöver också nå mer specifika målgrupper som skolor, kommuner, politiker och vissa grupper av tjänstemän. Vi söker därför en vass digital kommunikatör som brinner för att förändra världen med text och form.

I din roll producerar du digitalt material och anpassar innehåll och format så att vi når ut och får spridning i digitala kanaler. Det är viktigt att du behärskar både snabbt digitalt kommunikationsarbete och mer genomarbetade längre kampanjer. Det finns stort utrymme för kreativitet och egna idéer. Du arbetar i vår digitala redaktion som leds av en redaktionsansvarig. Du är också en del av vårt Kommunikations- och medlemsteam, och du arbetar också nära våra sakkunniga i de olika verksamheterna. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Planera, producera och publicera innehåll för MÄN:s digitala kanaler. Du skriver och formger innehåll som når ut.

  • Producera annonsbanners för våra olika verksamheter, till exempel medlemsvärvning, vår stödplattform killar.se och våra utbildningar.

  • Tillsammans med kommunikationsteamet ta fram kampanjer som når ut brett olika grupper av män i syfte att förebygga våld och stärka mäns omsorgsarbete.

  • Marknadsför både genom organisk spridning, strategiska samarbeten och betald annonsering. Här ingår att testa och analysera innehåll på Facebook/Instagram, Google, Youtube, vår hemsida etcetera.

  • Bidra i uppdatering och utveckling av MÄN:s hemsida.

Vi söker dig som brinner för digital kommunikation och som: 

  • Har utbildning i digital kommunikation och grafisk formgivning från högskola eller exempelvis Hyper Island, Bergs, IHM, eller motsvarande kunskaper.

  • Kan planera och producera digitalt rörligt innehåll, inklusive animera enklare grafik och videos, och förenkla och målgruppsanpassa budskap.

  • Har kunskaper i normkritisk och inkluderande kommunikation.

  • Har goda kunskaper om genus och frågor kring mäns våld.

  • Trivs med att göra kort och snabb kommunikation av komplexa frågor. Ibland kräver en fråga research och att balansera svåra perspektiv.

Det är meriterande om du har:

  • Kunskap om antirasism och intersektionella perspektiv samt levd erfarenhet av att utsättas för rasism.

  • Erfarenhet av digital insamling.

  • Erfarenhet av att jobba med Google Ads, Facebook-annonsering och annan digital annonsering.

  • Goda kunskaper och erfarenheter i bild, texthantering och layout.

  • Erfarenhet av webbutveckling.

Vi arbetar aktivt för att stärka det antirasistiska perspektivet såväl externt som internt och strävar efter att arbeta intersektionellt i allt vi gör.

Generellt om dig:

Vi söker dig som trivs i ett digitalt team där vi rör oss mellan det snabba och det djuplodande. Du brinner för visionen om en jämställd värld utan våld. Du är kreativ, noggrann och har en vilja till feministisk självreflektion. Du är lyhörd och visar omsorg mot andra. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du är social och har lätt för att kommunicera både i skrift och tal.

Du har läst och ställer dig bakom vår idéplattform.

Ansökan:

Då MÄN vill eftersträva en rekrytering fri från diskriminering består ansökan i ett första steg av ett frågeformulär. Du får där besvara frågor som relaterar till tjänstens kompetensprofil. Ansök genom att besvara frågeformuläret och följa instruktionerna.

Ansök snarast men senast den 15 augusti, via formuläret här:

https://forms.gle/WdxRpd4Sj4CBjjuw7

Omfattning:

Uppdraget är 10 månaders vikariat med början omgående. Vi rekryterar fortlöpande, lämna därför gärna in din ansökan så snart du kan.

För frågor om tjänsten, kontakta kommunikationschef Hanna Navier, hanna.navier@mfj.se. För frågor om arbetsplatsen, kontakta våra fackliga ombud Emilia Eriksson, emilia.eriksson@mfj.se, eller Elis Larsson, elis.larsson@mfj.se.